Volvo S60/V70 (2000 - 2010)

Használt Volvót veszünk

Benzines vagy dízel?

2016. január 07. 18:30 - Kulani

035.jpgÚj autó vásárlásnál lehetett ez igazi dilemma, a használt autók között már egyértelműen a dízelek dominálnak. Ugyanakkor az idősebb évjáratoknál feltétlenül érdemes figyelembe venni a szívó benzines motorokat – nyilván többet fogyasztanak, mint egy dízel, viszont éppen ezért feltételezhető, hogy kevesebbet is futottak. Mivel ezek egyszerű konstrukciók, a meghibásodási gyakoriságuk is alacsonyabb lehet, a javításuk pedig adott esetben olcsóbb.

Az autózás szerelmesei az erős (163 – 300 lóerős) turbós benzineseket választhatják – ha éppen nincsenek széthajtva, ezek a legélménydúsabb S60/V70 Volvók.

A legtöbb érdeklődő azonban alighanem a dízelekre szavaz. Valóban, a Volvo saját fejlesztésű öthengeres dízelmotor-családja a műfaj egyik csúcsa: nemcsak erős és takarékos, de rendkívül tartós és megbízható motorok is. Ráadásul kifejezetten kulturált a működésük, szép a hangjuk (különösen terhelés alatt), alig van vibrációjuk, és nem hajlamosak füstölni sem.

Az idősebb autóknál ugyanakkor számolni kell azzal, hogy ezek a dízelek sem örök életűek: ha nem is drága megvenni egy nagy dízelt az első évjáratokból, könnyen előfordulhat, hogy a vételárhoz képest busás összegeket kell rákölteni, ha mondjuk ki kell cserélni a kettős tömegű lendkereket, vagy a turbóval illetve a befecskendezőkkel lép fel probléma. Márpedig ezek várható, tervezhető kiadások.

Benzinesek

 - Szívó benzinesek

 A 2.4-es, öthengeres belépő szívómotor kétféle teljesítménnyel létezett, vannak 140 és 170 lóerős változatok. Bár a teljesítményben nagy a különbség, a két motor karakterisztikája normál üzemmódban hasonló, az erősebb motor fölénye inkább csak pörgetve érezhető – jellemző, hogy az erősebb motor nyomatéka alig magasabb (220 vs 230 Nm), amiből következik, hogy a >20 százalékkal magasabb teljesítményt alighanem azzal érik el, hogy a motor magasabb fordulatszámokon kevésbé ejti a nyomatékot. Tehát aki hajlandó pörgetni a motort, az nagyobb dinamikára számíthat.

Bár az S60/V70 bálnatestű autó másfél tonna körüli saját tömeggel, akár a leggyengébb benzines motor is képes normálisan mozgatni, normális fogyasztás mellett, miközben a motor gyakorlatilag elpusztíthatatlan. A felhasználók városban is max 10-12 liter körül tartható fogyasztást említenek, ami városon kívül 7-9 literre csökken.

Mellettük: egyszerű, komplikációmentes, szinte agyonverhetetlen motorok, tisztességes menetteljesítmények, a kategóriában elfogadható fogyasztás; van esély alacsony futásteljesítményű autót találni

Ellenük: magas éves futásteljesítmény mellett drága a fenntartásuk; az élményautózást nem támogatják

- Turbó benzinesek

Turbós motorokból többféle volt, mindegyik a Volvo saját fejlesztése. A 2 literes turbómotor is már öthengeres, a 850 híres R változatának továbbfejlesztett unokája, az elején 163 lóval, a 2004-es modellévtől 180-nal. A 2.4T motorok 200 lóerősek voltak és csak a gyártás elején készültek, 2003 augusztusától már ennek a motornak az enyhén felfúrt változata épült az autókba 2.5T néven, 210 LE teljesítménnyel.

A turbós benzineseknél kell megemlíteni a Volvo sportos változatait. A T5 jelzés kezdetben egy, az S70-től megörökölt 2.3-as, 250 lovas turbós motort jelentett, 2004-től pedig ennek az alapmotornak a 2.4-es 260 lóerős változatát.

A nevezetes S60R és V70R 2004-ben jelentek meg, a 2.5-ös motor 300 lóerős változatával (az ötfokozatú automata váltóval párosítva csökkentett nyomatékkal, hogy ne tegye tönkre a váltót idő előtt).

Mellettük: bársonyosan finom és lehengerlően erős motorok

Ellenük: egyesítik a szívó benzinesek és a turbó dízelek hátrányait, azaz magas fogyasztás ÉS bonyolult felépítés

Dízelek

2001 és 2009 között a Volvo csodálatos öthengeres dízelmotorjai kerültek csak az S60/V70 sorozatba. Az újautó-eladásokat kezdettől fogva ezek a motorok dominálták, így a használt piacon is sokszoros túlsúlyban vannak. Kiváló, tartós, és a maguk műfajában problémamentes motorok, azonban nem örök életűek. Az S60/V70 első évjárataiban már közel járhatnak a félmillió futott kilométerhez (sőt), és bár ekkor is racionális lehet a fenntartásuk, azzal számolni kell, hogy hiába lehet a komplett autót pár százezer forintért megvenni, ennyi futás után még a leggondosabban karbantartott példányoknál is beüthet valami kopásból, fáradásból eredő hiba, az pedig mélyen zsebbenyúlós történet lehet. Ez természetesen nem Volvo-sajátosság, ez minden sokat futott dízelre igaz.

Kezdetben a 163 lóerős nevezetes „D5” motor volt az S60/V70 belépő dízel motorja, ennek kisebb teljesítményű (130 LE) változata csak a 2002-es modellévben érkezett. Mindkét motorhoz ötfokozatú váltó járt, és összetett rezgéscsökkentő rendszer, aminek része a kettős tömegű lendkerék, illetve a vákuumos motortartó bakok.

A 2005-ös általános ráncfelvarrás során a dízel motorokat is frissítették. A löket minimálisan rövidebb lett (így az új motorok nem 2401, hanem kereken 2400 köbcentisek), módosult a turbófeltöltő (nemcsak nagyobb lett, de vízhűtést is kapott, a lapátok geometriáját pedig immár elektromotor állítja), fejlesztettek az EGR-rendszeren is, és módosították a Common Rail rendszert, beleértve a befecskendezőket is. Bevezették az örvényszelepeket. Innentől kezdve lett széria a részecskeszűrő is.

A teljesítmény skála három tagú lett. Megmaradt a 163 lóerős változat, de immár csak 2.4D néven, mert a „D5” jelölést elvitte egy új, 185 lóerős csúcsváltozat. Alulról egy 126 lóerős változat lépett be, ez utóbbi továbbra is ötsebességes manuális váltóval, míg a másik két motorhoz már hatsebességes váltót párosítottak.

Alacsony fordulaton (1750 rpm) jelentkező bőséges nyomatéka (300 Nm) miatt már a leggyengébb dízel sem csak vegetálásra alkalmas, ügyes nyomaték karakterisztikája miatt képes a dinamikus közlekedésre, miközben a fogyasztása városban is 7 liter alatt tartható, országúton pedig akár 5 liter körüli eredmények is elérhetőek.

A 163 lóerős motor azért fenékkel érezhetően is lelkesebb a kisebbik testvérnél, a hatos kéziváltóval akár kevesebbet is fogyaszthat.

A 185 lovas változat ugyanakkor már nem akkora nagy ugrás innen, hiába nagyobb a nyomatéka papíron csaknem 20 százalékkal is. Nyilván rettenetesen jól megy, de a tulajok érezhetően magasabb fogyasztást tapasztalnak a kisebb változatokhoz képest.

Mellettük: erős, kulturált, a konkurensekhez képest problémamentes motorok alacsony fogyasztással. Érdemes a 163 lovas változatot előnyben részesíteni, ha van választék, de a gyengébbek sem rosszak. Meg persze az erősebb sem, de az többet fogyaszt.

Ellenük: ahogy más márkák dízelmotoros felső-közép autói, ezek is tipikusan sokat futnak, a magas futásteljesítmény viszont törvényszerűen megjelenő költségeket jelent. Öregebb autóknál egy-egy javítás költsége az autó beszerzési árához mérhető.

Butított motorok? A nagy chiptuning dilemma

Volvós körökben tartja magát az a nézet, hogy az azonos felépítésű, azonos hengerűrtartalmú, de különböző teljesítményű Volvo motorok ikertestvérek, csakis és kizárólag a vezérlésben van különbség. Azaz az erősebb és a gyengébb változat között mindössze annyi a differencia, hogy a gyengébbet gyárilag „lebutították.” Ha tehát az erősebb motorra vágyunk, elegendő a vezérlést visszaokosítani, és máris előkerül egy csomó lóerő és Newtonméter.

A valóságban azonban nem ennyire egyszerű a helyzet, mert a tökéletes megoldás nem működik: a gyengébb motor nem fog beindulni az erősebbik változat vezérlő elektronikájával.

A gyengébb változatokat természetesen hagyományos chiptuninggal fel lehet hozni az erősebbek szintjére, de ennek már megvannak majdnem ugyanazok a kockázatai, mint bármilyen chiptuningnak. Mondjuk a mechanikai terhelést feltehetően bírni fogják, hacsak nem csúszik meg nagyon a chipmester keze.

Jó tudni, hogy a csúcsváltozatok, azaz az R 300 lovas motorja, vagy a 185 lóerős D5 már hardveresen is különböznek a gyengébb változatoktól (más turbógeometria, módosított hengerfej és leömlők, nagyobb hatékonyságú hűtőrendszer, stb).

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://s60v70.blog.hu/api/trackback/id/tr868250004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.10.30. 23:36:33

Hasznos infók, köszönet.
A 2.4-es benzines 140 lovas alap szívó "fűnyíró" motor jellemzését apszolút(sicc) megerősítem, stabil, sosincs baja, nem eszik sokat ahhoz képest, és családi autónak, közlekedésre szánva az ereje is megvan annyi, amennyi kell.
És a km futás fontosságában is egyetértek, egy Föld-Hold távolságot lefutott dízelnél már erősen zsebbe lehet nyúlni, a benzines meg jó eséllyel harmadannyit fut ugyanannyi idő alatt.Nagyon könnyen rá lehet baxni a dízellel.
süti beállítások módosítása